Znowelizowana z dniem 1 lipca 2016 r. ustawa o OZE, wprowadza wiele nowych możliwości oraz zmian w obszarze lokalnego (gminnego, ponadgminnego) zarządzania produkcją, sprzedażą i równoważeniem energii.
Zwracamy szczególną uwagę na korzyści, jakie może dać utworzenie klastra energii czy też spółdzielni energetycznej. Efektem utworzenia tych instytucji, mogą być korzyści ekonomiczne dla mieszkańców, przedsiębiorców i samorządów, jak również zwiększenie wpływu gmin na jakość i bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej.
Aktywna rola samorządów może przyczynić się również do oszczędności z tytułu zużycia energii przez lokalne społeczności, między innymi poprzez możliwości wynikające z nowelizacji Ustawy o efektywności energetycznej.
Kompetencją gmin są zadania własne w zakresie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Prawo energetyczne daje gminom kompetencje do planowania i organizacji zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na swoim obszarze.
Zachęcamy do aktualizacji gminnych dokumentów (PGN; założenia lub projekty Planów zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe; programów ochrony środowiska itp.) w celu wykorzystania możliwości wynikających z tworzenia klastrów energii i spółdzielni energetycznych oraz planowania realizacji projektów, których celem ma być optymalizacja zużycia energii oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Regulacje te zawarte są w gminnym planie zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
Bazując na wieloletnim doświadczeniu w realizacji projektów, doradzamy i pomagamy kompleksowo w planowaniu i finansowaniu inwestycji, opracowaniu koncepcji lokalnego rynku energii, organizacji kastra energii i spółdzielni energetycznej. Istotne jest to, że pomagając jesteśmy przygotowani do wskazania różnych możliwości finansowania inwestycji. Zapraszamy do kontaktu i rozmowy.